آشنایی با بیماری عروق کرونر قلب

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونری قلبی چیست؟

بیماری عروق کرونر قلب، باریک شدن یا انسداد شریان هایی است که به قلب خونرسانی می‌کنند. کاهش جریان خون به عضله قلب به دلیل تجمع رسوبات چربی در شریان ها منجر به بیماری عروق کرونر می‌شود. در طی یک دوره زمانی، کاهش جریان خون یا کمبود اکسیژن ممکن است منجر به حمله قلبی شود.

علائم بیماری کرونر قلب

• درد قفسه سینه (آنژین): در حین ورزش ممکن است احساس فشار ناگهانی یا درد در قفسه سینه خود داشته باشید. گویی کسی به آن فشار می‌آورد. این زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌های کرونری باریک نتوانند خون کافی را به قلب شما برسانند. به این آنژین صدری گفته می‌شود و معمولا با استرس فیزیکی یا عاطفی همراه است.
  • تنگی نفس و خستگی: زمانی اتفاق می‌افتد که خون کافی برای پاسخگویی به نیازهای بدن وجود نداشته باشد.
  • ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی): هنگامی که قلب خون کافی دریافت نمی‌کند، منجر به اختلال در تکانه های الکتریکی قلب شده و باعث ایجاد ناهنجاری ها و ریتم های غیر طبیعی قلب می‌شود. که به آن آریتمی قلبی می‌گویند.
  • حمله قلبی: تعریق شدید و دردی که از قفسه سینه به سمت شانه ها یا بازوها تابیده می‌شود همراه با تنگی نفس از علائم شایع حمله قلبی هستند. این به دلیل مسدود شدن کامل شریان کرونر ایجاد می‌شود.

دلایل بیماری عروق کرونر قلب

هنگامی که شریان های اصلی که مواد مغذی و اکسیژن حیاتی را از طریق خون به قلب شما می‌رسانند، باریک می‌شوند، در معرض بیماری هایی قرار می‌گیرید که به آن بیماری عروق کرونر می‌گویند. علل بیماری عروق کرونر قلب به دلیل تشکیل رسوبات به نام پلاک می‌باشد که حاوی کلسترول است که شروع به رسوب بر روی دیواره رگ ها می‌کند و باعث باریک شدن عروق کرونر می‌شود. این امر منجر به درد قفسه سینه (آنژین) و تنگی نفس و همچنین انسداد کامل و در نتیجه حمله قلبی می‌شود.

تشخیص بیماری عروق کرونر قلب

برای تشخیص بیماری عروق کرونر، می‌توانید به دکتر سهرابی ، متخصص قلب و عروق در شهریار مراجعه کنید. متخصص ممکن است پس از ثبت مشخصات شما در پرونده پزشکی، آزمایشات زیر را توصیه کند:

• نوار قلب (ECG): الکتروکاردیوگرام اغلب می‌تواند شواهدی از حمله قلبی قبلی یا وجود حمله قلبی فعلی را نشان دهد.
  • تست استرس: این تست شامل گرفتن نوار قلب هنگام راه رفتن روی تردمیل یا دوچرخه سواری است. این به عنوان تست استرس شناخته می‌شود. تست استرس دیگری که به عنوان تست استرس هسته ای شناخته می‌شود، به اندازه گیری جریان خون در عضله قلب در حالت استراحت و در هنگام استرس کمک می‌کند.
  • اکوکاردیوگرام: یک آزمایش تصویربرداری است که متخصص برای تعیین اینکه آیا تمام قسمت‌های دیواره قلب به طور طبیعی در فعالیت پمپاژ آن نقش دارند یا خیر، استفاده می‌کند.
  • کاتتریزاسیون قلب یا آنژیوگرافی کرونری: یک لوله بلند، نازک و انعطاف پذیر که از طریق شریان وارد می‌شود و به متخصص قلب کمک می‌کند تا میزان انسداد عروق را کشف کند. به این نوع درمان آنژیوپلاستی می‌گویند. که در آن یا از بالون برای گشاد کردن شریان باریک شده یا برای باز نگه داشتن شریان از استنت استفاده می‌شود.
  • اسکن قلب: تکنیک های سی تی اسکن به نظارت بر رسوبات کلسیم و تجمع در شریان ها کمک می‌کند که ممکن است منجر به بیماری عروق کرونر قلب شود.

نوشته‌های مشابه